Primátor Ftáčnik prehral svoj boj s billboardami.

Autor: Marek Páva | 26.1.2014 o 18:42 | Karma článku: 17,21 | Prečítané:  3595x

Hlavné mesto začalo odstraňovať zo svojich pozemkov billboardy postavené načierno. Mesto k tomuto kroku pristúpilo, lebo situácia s reklamnými zariadeniami v Bratislave je už neúnosná, je ich priveľa. "Nemožno len rozprávať, chceme konať." uviedol primátor v lete roku 2012. Z tohto sladkého sna pána Ftáčnika, o nekompromisnom odstraňovaní billboardov a reklamy, sme sa veľmi rýchlo zobudili. Dnes sa o úspešnosti primátorovho boja proti tvz. vizuálnemu smogu môže presvedčiť každý osobne. Stačí sa ísť prejsť pešo po meste a sledovať, ako už aj tak zanedbané verejné priestory špatia stovky megaboardov, reklamných plachiet, veľkoplošných obrazoviek a iných nezmyslov. S blížiacimi sa komunálnymi voľbami nebude na škodu, pozrieť sa bližšie, do akej miery naše hlavné mesto kolaboruje s reklamnými spoločnosťami.

Ilegálne billboardy na D1 pri vjazde do BratislavyIlegálne billboardy na D1 pri vjazde do BratislavyBratislavské noviny

Už na prvý pohľad je jasné, že reklamy neubudlo. Naopak, denne sme svedkami, ako na území mesta pribúdajú rôzne reklamné nosiče. A to buď oficiálne, priamo s požehnaním stavebných úradov, alebo úplne natvrdo ilegálne. Ilegálne s vedomím, že kým sa štátna mašinéria rozhýbe (ak vôbec!), potrvá to roky a zisk vysoko prevýši prípadné sankcie. Čisté podnikanie bez rizika. Tak už nejaký čas môžme obdivovať pole billboardov na dialnici D1 pri vjazde do mesta. Lebo nie je toho boha, čo by tam nabehol s ťažkou technikou a odniesol ich do zberu železa. Popri cestách na nás civia aj podivne hranaté tváre, pripravené pre Slovensko. Ksichty toho pána, ktorého vláda zmarila aj ten jediný návrh z vlastnej dielne, čo by mohol pomôcť občanom tejto krajiny (Zmajkovičovej novela zákona o pozemných komunikáciach mala zaviesť prísnejšie pravidlá pre billboardy).

Vráťme sa ale na lokálnu úroveň. Ak mala Bratislava niekedy problém s nadmernou reklamou, tak za primátora Ftáčnika začala bujnieť ako rakovina. Samotné mesto hojne rozmiestnilo svoje vlastné reklamné plochy - železné hranoly „ hypercube". Prostredníctvom nich sa snaží propagovať rôzne kultúrne podujatia podľa svojho výberu, len škoda, že sa nezamysleli nad estetikou a dopadom samotných pútačov. Napríklad pred Starou Tržnicou ich umiestnili chytré mozgy z magistrátu priamo medzi lavičky. Alebo si skupiny ako Depeche Mode nemôžu dovoliť inzerovať na už existujúcich stovkách, tisícoch billboardoch?

trznica.jpg

Pod priamu zodpovednosť magistrátu patrí aj MHD. Peniaze z neba nespadnú a tak autobusy oblepili komplet reklamou. Zvonka i zvnútra, veď načo  by sa už tak cestujúci mohli počas cesty pozerať? Jedine, ak na ďalšie billboardy a zanedbanú zeleň, na ktorú v rozpočte nie sú peniaze. Vyzbierané eurá za inzerciu sa potom môžu investovať napríklad na kúpu nových 5 dverových trolejbusov od J&T (sporný tender bol nakoniec zrušený). Reklamný slogan pustia verejnosti v MHD aj cez reproduktory priamo v autobuse, alebo na zastávke. A toto už sa dá ozaj ťažko ignorovať. Snahe mesta presvedčiť ľudí cestovať verenou dopravou to určite nepomôže. Podľa tejto logiky si viem predstaviť, ako nám v budúcnosti púštajú slogan na lacnejšie banány priamo cez mestský rozhlas s vidinou pár dodatočných eur v rozpočte.

Kartónové pútače pravidelne propagujúce cirkusy na stĺpoch verejného osvetlenia patria tiež pod zodpovednosť mesta a mestských častí. Akoby cirkus nemal milión iných plôch k dispozícii, kde nás môže lákať na vypelíchaného leva, či polomŕtveho medveďa s klobúčikom. Samospráva na ne dokonca oficiálne vydáva povolenia (ten horší prípad), alebo nevydá, ale namiesto sankcií argumentuje, že: „nemôže každý stĺp strážit mestská polícia". Ďalší krásny príklad neschopnej byrokratickej mašinérie je aj tento bigboard priamo v centre Petržalky. Stavebný úrad uviedol, že sa jedná o „dočasnú" stavbu na roky 2012-2016 a vlastne nie je dôvod ho nepovoliť. Predpokladám, že v roku 2016 ho majiteľ presunie len o pár metrov vedľa, prípadne dostane povolenie do roku 2020. Rozhodne to nie je ojedinelý prípad a odhadujem, že na každý jeden starý billboard, ktorý sa podarí náhodou odstrániť, pribudne jeden nový, ešte väčší. V súlade zo zákonom a tichým súhlasom mestských úradníkov.

cirkus.jpg

Samostatnou kategóriou sú rôzne citilighty, bloky betónu na lepenie plagátov, konštrukcie okolo stĺpov osvetlenia a iné hlúposti, ktorých jediný zmysel je obrať chodcov aj o ten posledný kúsok chodníka, čo ešte nezabrali parkujúce autá. Tak miesto toho, aby človek v kľude prešiel kam potrebuje, kľučkuje pomedzi autá, reklamy a dav ďalších ľudí, ktorým by šírka chodníka inak komfortne postačovala. Turista strávi zas pol hodinu hľadaním miesta, odkiaľ si môže odfotiť historickú pamiatku v takom uhle, aby aspoň 70 percent fotky nezaberal nejaký mediálny odpad. Balkánsky dojem mesta dotvárajú ešte rôzne reklamné plachty na zábradliach, roky staré, vyblednuté železné tabule a najnovšie aj stovky drobných ceduliek na trávnikoch v blízkosti križovatiek. Týmto sa ospravedlňujem balkáncom (hlavne tým na Srbskom pobreží), lebo napríklad v Rumunsku som videl historické centrá miest, čo sa s Bratislavou nedali ani porovnať v čistote a množstve reklám.

got.jpg

konstrukcia.jpg

Reklamný mor pomaly, ale isto expanduje aj na miesta, kam chodievame predovšetkým relaxovať alebo za športom. Teda oddýchnuť si aj od iriturúcej všadeprítomnej komercie. Hyeny však už zavetrili šancu a začali na Petržalskú hrádzu rozmiestňovať hranoly s reklamou. Spočiatku tam bol len jeden, každým rokom ich však pribúda. Spolu s nimi rôzna propaganda namaľovaná priamo na asfalte. Je známe, že tento hnus sa dokáže množiť v Slovenských podmienkach geometrickým radom, treba byť preto pripravený, že o pár rokov sa miesto Dunaja, jazier a lužných lesov môžme z hrádze pozerať na džunglu billboardov (plus plánovaný prístav pre jachty zbohatlíkov a ich hasubóty). Toto platí aj pre iné, dosiaľ málo sprznené miesta ako sad Janka Kráľa v Petržalke, alebo lesopark na Železnej studienke.

zdroj: http://pauliniova.blog.sme.sk

Dnešné zákony nie sú nastavené ideálne, napriek tomu má mesto dosť možností, ako cielene ovplyvňovať a regulovať problém vizuálneho smogu. Bohužial ich z nejakého dôvodu nevyužíva, a ja by som od nového primátora čakal nasledovné kroky okamžite po nástupe do funkcie:

  • Plošný zákaz nových reklám.  V spolupráci so stavbnými úradmi a ďalšími inštitúciami zabezpečiť, aby už nevznikali žiadne nové reklamné plochy a zariadenia. Proste ich nepovoliť.

  • Po vypršaní platnosti nepredlžovať existujúce zmluvy, dohliadnúť, aby si majiteľ reklamné zariadenie odstránil.

  • Zdvihnúť dane za reklamu na maximum a ekonomicky tak odradiť firmy od nových stavieb.

  • Veľké nelegálne nosiče (billboardy, megaboardy) odstrániť na vlastné náklady a predať do zberných surovín. Isté komunity občanov sú ochotní toto zariadiť aj zadarmo, treba to využiť.

  • Najať niekoľko brigádnikov, čo budú systematicky mapovať a odstraňovať drobné nelegálne zariadenia ako rôzne plachty, kartónové tabuľky na križovatkách a menšie cedule.

  • Zapojiť občanov do monitorovania (napríklad cez portál odkaz pre starostu). Nahlásené podnety ihneď preveriť, odstrániť a udeliť maximálnu možnú sankciu.

  • Zapojiť mestskú políciu a sankcionovať inštaláciu nových nelegálnych pútačov, plachiet, plagátov apod

Mesto som opakovane požiadal, aby sa k téme vyjadrilo, aby poskytlo konkrétne štatistiky, koľko billboardov bolo posledné roky odstráneních a koľko pribudlo. Nakoľko je známy fakt, že magistrát na podnety, otázky a potreby občanov nereaguje, neprekvapilo ma, že sa  nevyjadrili vôbec. Každý obyvateľ alebo návštevník Bratislavy si však môže svoj názor urobiť sám. Tento sľub primátora teda subjektívne hodnotím ako nesplnený, o to viac, že tu nemôže uplatniť svoje všeobecné heslo „nie sú peniaze". Navrhujem mu použiť ho aj na predvolebných billboardoch.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?