Moderná Petržalka je na dosah. Zahodíme aj túto šancu na zmenu?

Autor: Marek Páva | 3.2.2014 o 18:40 | Karma článku: 12,26 | Prečítané:  2889x

Petržalka, Jún 2018: je príjemný sobotný deň, so svojou manželkou a deťmi sa ideme prejsť okolo nedávno dostavanej trasy električky popri Chorvátskom ramene. Slniečko pečie, leto je pred dverami, ale nikde ani náznak lavičky v tieni, kde by sme si mohli sadnúť. Mladé stromčeky ešte nedorástli, pôvodné vyrúbali. Pokračujeme teda ďalej po úzkom chodníku, vyhýbame sa s korčuliarmi, nenávidíme sa navzájom. Po trávniku nás tesne obchádzajú cyklisti, ani na nich sa nemyslelo. Šok, našli sme voľnú lavičku! Vodnú plochu s kačicami nevidno cez tony billboardov, tak sa kocháme aspoň reklamou. Dozvieme sa, aké krásne byty tu idú stavať, a že v Lidli je výpredaj plesnivých mandaríniek od vianoc. Voľne pustený hyperaktívny doberman skáče na neďalekého bežca a driape mu elasťáky. Deti tlieskajú od radosti, konečne akcia! Ale on predsa neublíži, chce sa hrať...

Petržalka - okolie Chorvátskeho ramenaPetržalka - okolie Chorvátskeho ramenabratislava.sme.sk, perex: atelierart.sk

Súčasnosť:

Kvôli výstavbe električky sa Petržalka najbližšie roky výrazne zmení. Plánovaná trasa sa ťahá cez celú centrálnu časť okolo Chorvátskeho ramena a ovplyvní každého obyvateľa tejto kedysi betónovej džungle Nastala teda jedinečná šanca dobudovať miestne "centrum" ako unikátny priestor plný zelene, vhodný na prechádzky, šport a relax. Máme šancu vytvoriť v Bratislave konečne verejný priestor, za ktorý sa nebudeme musieť hanbiť. Bohužial, doterajší vývoj ukázal presný opak, a znova hrozí víťazstvo šedého priemeru.

Prvé príznaky socialistického inžinierstva sa prejavili už v úvodnej fáze projektu. Namiesto oddychovej zóny a parku, tu naplánovali nezmyslenú štvor až šesť prúdovú "diaľnicu" bez reálneho opodstatnenia. Spolu s myšlienkou rezervácie námestníčky Kimerlingovej, to môže kandidovať na blbosť roka. Pravdepodobne hlavný dôvod bol vytvoriť infraštruktúru umožňujúcu ďalšiu zástavbu typu Domino na Jasovskej. Prípadne nevkusné sklo-betónové kancelárie a zopár oschnutých stromčekov okolo, akože zeleň. Až po neutíchajúcich hromadných protestoch a petíciách obyvateľov, sa primátor rozhodol vypočuť hlas ľudu. Tu treba oceniť aktivitu Petržalčanov, že sa dokázali zmobilizovať a zabrániť tomuto nezmyslu.

4p.jpg

Rád by som veril, že mesto túto unikátnu šancu na zmenu využije naplno. Klasický argument o nedostatku prostriedkov tu neobstojí, keďže sa "ušetrilo" nevybudovaním cesty, čo je sám o sebe finančne mega náročný projekt. V Petržalke žijem celý svoj život, za tie roky videl som jej premeny k lepšiemu i k horšiemu. Čakal by som, že mesto sa pri plánovaní zameria hlavne na tieto kľúčové oblasti:

Pešia zóna. Po vzore Petržalského korza vybudovať pešiu zónu, kam sa bude chodiť na prechádzky, kočíkovať, alebo len tak si posedieť na lavičke pri Chorvátskom ramene. Priestor, kde nebudú autá obsadzovať chodníky a veľkodušne chodcom nechávať "až" jeden meter šírky. Aby rodina s deťmi nemusela chodiť  "husím pochodom" za sebou, lebo sa proste nezmestia popri zaparkovaných autách. Pre psíčkarov vybudovať oplotené, dostatočne veľké venčiská, kde budú môcť behať na voľno (tie psy). Mimo výbehu samozrejme len na vôdzke.

Cyklotrasy. Vzhľadom na extrémny nárast počtu cyklistov posledné roky (tento trend stále pokračuje)  je nutné tomu adekvátne prispôsobiť nové trasy. Vybudovať ich ako extra cestu len pre bicykle (prípadne korčuliarov), aby nedochádzalo ku kolíziám s chodcami a autami. Samozrejmosťou by malo byť aj plynulé napojenie na hrádzu, a tiež Petržalské korzo cez Hálovu ulicu. Tak by sa dalo z celej Petržalky komfortne, rýchlo a bez stretu s autami dostať nielen na hrádzu, ale aj na ďalšie už vybudované trasy smer Rakúsko (Kittsee), centrum, lesopark na Železnej studienke, alebo v budúcnosti  Devín. Mestským plánovačom, by som tiež odporučil prizvať si na konzultácie niekoho, kto bicykel reálne používa napr. Cyklokoalíciu a zohľadniť ich návrhy. Ak budú totiž páni úradníci plánovať opäť od stola, môže to dopadnúť tak ako tento epic fail, keď je cyklotrasa prerušená zábradlím. Údajne kvôli bezpečnosti...(?)

foto SME

Zeleň. Existujúce stromy zachovať v čo najväčšej miere, predsa len trvá desiatky rokov, kým dorastú do terajších rozmerov. Všade vo vyspelých krajinách to už pochopili, len u nás sme schopní všetko plošne vysekať a následne osadiť najlacnejšiu (rozumej aj tak 3x predraženú) zámkovú dlažbu. Na zvyšnej ploche bude potrebné "skultúrniť" trávniky, vysadiť nové stromy, kríky, kvety. Tým nemyslím malé 50 centimetrové tujky, ktoré po roku vyschnú, lebo sa o ne nik nebude starať. Samotná vodná plocha Chorvátskeho ramena má potenciál, ktorý môže šikovný architekt výborne využiť.

Šport. Podobne, ako cyklistika sa masovo rozšírilo aj behanie, preto by sa na bežcov malo myslieť aj pri tomto projekte. Napríklad vo forme okruhov, dráh zo špeciálneho materiálu určeného na behanie (teda nie betón, asfalt). Takéto riešenie použili pred rokmi v neďalekej Budapešti na Margitinom ostrove (územie uprostred Dunaja). Komfort, ktorý dráha a špecifické prostredie poskytuje som mal možnosť si osobne vyskúšať, fanúšikov by si iste našla aj v Petržalke.

margaret-island-budapest-running-track.jpg

Reklamy a billboardy. Trasa novej električky bude veľmi lukratívna oblasť na umiestňovanie reklamy. Akonáhle hyeny zavetria šancu,voľný priestor, začnú súťažiť o to, kto dokáže umiestniť viac billboardov na meter štvorcový. Pešia zóna sa zas, po vzore zvyšku Bratislavy, môže stať terčom citilightov a železných reklamných  hranolov. Preto by mesto malo už teraz prijať prísne opatrenia a žiadne reklamy v tejto oblasti nepovoliť. Bez výnimiek.

Zástavba. Zabrániť zahusťovaniu územia cez nové bytové domy a kancelárie. Tlak developerov a ich obálok so šuštiacimi papierikmi bude obrovský, treba od začiatku povedať jasné nie takýmto projektom. Ak povoliť nové stavby, tak len kaviarničky, reštaurácie alebo cukrárne citlivo zasadené do prostredia a v obmedzenom množstve.

Zbytočné obratisko električiek za milióny eur v prvej etape má byť vybudované,ak nebude dodaných 15 „obojsmerných" električiek načas. Čo to uzavrelo mesto za zmluvu? V tomto prípade by sem nejaký čas jazdili staré, hlučné električky a v druhej etape by sa obratisko muselo aj tak zbúrať (resp. by ho nechali schátrať). Faktom je, že na obratisko je vydané platné stavebné povolenie a jeho výstavba by zabrala veľké územie. Na úkor zelene, cyklotrás, pešej zóny atď. To všetko, kvôli banálnej chybe, nakoľko stačilo zabezpečiť dostatok moderných, obojsmerných električiek, ktoré obratisko nepotrebujú.

obratisko.jpg

Sledujme preto pozorne, s akými návrhmi príde magistrát a koho záujmy budú v tomto projekte zohľadnené. Či obyvateľov, alebo developerov a úradníkov. Takúto jedinečnú šancu už Petržalka v budúcnosti mať nebude. Svoju spokojnosť, alebo nespokojnosť môžme okrem iného vyjadriť aj na jeseň v komunálnych voľbách.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?