Bratislavský lesopark devastujú ťažbou dreva. So súhlasom mesta!

Autor: Marek Páva | 16.2.2014 o 15:30 | (upravené 19.2.2014 o 18:39) Karma článku: 20,35 | Prečítané:  7250x

Ak plánujete ísť na romantickú zimnú prechádzku, máte smolu. Nielenže nie je sneh, ale zvuky motorovej píly v lesoparku neutíchajú ani v zime. Lesníci na ťažkých mechanizmoch sa tentoraz vybúrili nad Kačínom, obľúbeným oddychovým miestom. Turistická a cyklistická trasa je tam úplne zničená. Bohužiaľ, nie je to prvý a ani posledný prípad. Ťažba sa začína aj pod Kamzíkom, kde už stihli "zorať" a rozjazdiť lúku s altánkom.  Na jar, keď sa oteplí, môžme čakať riadnu porciu hnusu a bahna. Kto povolil toto šialenstvo?

zničená turistická a cyklistická trasa nad Kačínomzničená turistická a cyklistická trasa nad Kačínom

Lesy v  blízkosti Bratislavy sú veľmi obľúbeným miestom. Nezávisle od ročného obdobia ich navštevujú tisíce obyvateľov. Dlhé roky si sem chodia opekať, prejsť sa s deťmi, alebo len tak relaxovať v prírode. Obrovský boom zažilo tiež behanie, cyklistika a turistika. Práve preto sú tieto mestské lesy oficiálne zriadené na šport a rekreáciu. Jedná sa o unikátny zelený priestor, komfortne dostupný takmer z každej mestskej časti. Do istej miery kompenzuje zúfalý nedostatok zelene v celej Bratislave, ktorej stále ubúda (napr. ilegálny výrub na Kolibe).

Bratislavský lesopark teda nie je hospodársky les a jeho funkcia nie je zarábať na ťažbe stromov. Napriek tomu ma tu ako bikera bežne ohrozujú kamióny plne naložené drevom. Mentálny atléti za volantom sa spoliehajú, že všetko živé im včas utečie z cesty preč.  Na cyklotrasách sa brodím po kolená v bahne a zvolávam pohanských bohov hnevu. Často sú komplet rozjazdené od traktorov, neprejazdné. Okolo seba vidím zničený vydrancovaný les, estetický dojem hrozný. Pár stromov čo ostalo pôjde dole pri najbližšej víchrici. Preriedený, takmer holorubový porast nemá šancu vydržať.

Bratislavský samosprávny kraj urobil kus dobrej roboty a v Karpatoch vyznačil mnoho nových cyklotrás. Bohužiaľ, veľa z nich je nepoužiteľných práve kvôli nezmyselnej ťažbe. Darmo budeme značiť cyklotrasy, keď sa po nich pretekajú nákladiaky s drevom. Cesty predtým zjazdné aj v zlom počasí sa tak menia na vyjazdené koľaje plné blata a vody. Trvá týždne, kým vyschnú a sú de facto nepoužiteľné.

02042011006.jpg

Samozrejme v lesoparku ešte stále existujú pekné miesta, otázkou je dokedy? Ťažbou sa mesto posledné roky zúfalo snaží doplniť prehýrený rozpočet. Pritom škody, ktoré pácha na tomto cennom území sú ďaleko vyššie ako pár drobných, čo získa za prvotnú surovinu - drevo.  Paradoxne potom  vyhadzujeme (tunelujeme) milióny na zimnú údržbu, aj keď je jarné počasie. Odhŕňač-lopatár v pohotovosti tak inkasuje viac ako primátor. Teda samotný lopatár uvidí v lepšom prípade minimálnu mzdu, ale to je už iný príbeh...

Zodpovednosť. Mestské lesy patria pod správu magistrátu hl. mesta. Primátor Ftáčnik a poslanci môžu určiť koľko sa bude ťažiť. Táto devastácia sa tak deje s ich plným súhlasom. Každý má plné ústa všeobecných fráz o ochrane zelene. Či už je to pán Nesrovnal z SDKÚ, námestníčka Kimerlingová z KDH alebo neviem ktorý kolesík zo Smeru. Kvôli pár eurám do mestskej kasy však kľudne obetujú naše oddychové miesta. Hlavne aby bolo dosť na večerné výpredaje majetku a iné mrhanie.

https://www.facebook.com/nasekarpaty

19.02.2014: Aktualizované o petíciu za ochranu lesov na území Bratislavy.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?