Naše Karpaty: rok boja za ochranu prírody v Bratislave

Autor: Marek Páva | 12.1.2016 o 9:53 | Karma článku: 12,00 | Prečítané:  3078x

Zeleň, lesy a ochrana prírody sú bohužiaľ nielen v Bratislave na poslednom mieste. Ako skupina občanov združených v iniciatíve Naše Karpaty sme sa to pred časom rozhodli zmeniť. Čo sa podarilo a nepodarilo dosiahnúť v roku 2015?

Začiatok roka nás zastihol v optimistickej nálade, poslanci schválili revolučné zmeny vo fungovaní bratislavského lesoparku a očakávania verejnosti boli obrovské. Hovorí sa však, že bez vetra sa ani lístok na strome nepohne a rovnako to bolo aj so zmenami v lesoparku. Uznesenie, ktoré regulovalo ťažbu dreva, developerskú výstavbu, vjazd áut apod., bolo síce schválené na papieri, no v realite fungovalo všetko po starom. Neostalo nám teda nič iné ako spolu s kolegami z dalších združení (VLK, OZ Za Lepšiu Kolibu, Zachráňme Železnú studienku) začať "otravovať" úradníkov, aby sa nové nariadenia dostali do praxe.

Na čom sme sa teda v roku 2015 podielali?

Plán starostlivosti o Mestské lesy. Zápas o desaťročný plán ťažby dreva sa odohrával uprostred najväčších letných horúčav v útrobách Bratislavského okresného úradu. Konštruktívne a miestami ostré niekoľkohodinové diskusie vyústili v kompromisný návrh medzi lesníkmi, ochranármi a verejnosťou. Znížený objem ťažby tak bude zakomponovaný priamo v tomto kľúčovom dokumente na roky 2016-2025! Na Slovenské pomery sa jedná o pozitívny precedens. Poďakovať chceme najmä dlhoročnému ochranárovi Jarovi Šíblovi, združeniu VLK a trojici mestských poslankýň, bez ktorých by sa to nepodarilo: Dane Čahojovej, Kataríne Šimončičovej, Elene Pätoprstej.

Na zanedbaný stav Kolibského areálu Kamzík sme upozorňovali dlhšiu dobu. Nakoniec sa podarilo presadiť drobnú revitalizáciu: osadili sa nové lavičky a stoly, zábradlia pre bezpečnejší pohyb chodcov, postavilo sa nové detské ihrisko a odstránili sa nebezpečné stromy na najfrekventovanejších miestach. Smutným a ignorovaným faktom zostáva dopravný chaos, ktorý tu vládne a stresuje návštevníkov väčšinu víkendov a sviatkov.

Podarilo sa obhájiť zákaz vjazdu na Železnú studničku. Požiadavka časti rybárov (a developerov v pozadí) pustiť opäť autá do lesoparku sa stretla s masívnym odporom zvyšku verejnosti. Verejný tlak bol nakoniec úspešný a poslanci jednoznačne rozhodli, že aspoň v lese by sme mali mať od áut pokoj.

Naším cieľom nie je iba kritika, ale najmä snaha o pozitívnu zmenu. Nebáli sme sa preto prevziať zodpovednosť a na voľné miesto riaditeľa Mestských lesov sme ponúkli kvalitného kandidáta prijateľného z hľadiska športu a rekreácie ako aj ochrany prírody. Ako to celé prebiehalo si môžete prečítať v blogu Jakuba Mrvu.

Vypracovali sme tiež koncepciu rozvoja a ochrany Mestských lesov. Komplexný dokument s konkrétnymi opatreniami v šiestich oblastiach (šport, ochrana prírody, lesné hospodárenie,rekreačné areály, transparentnosť, bezpečnosť). Bohužiaľ kompetentní neprejavili o zmenu najmenší záujem a zároveň žiadnu svoju koncepciu nezverejnili (dovolím si špekulovať s myšlienkou, že žiadnu nemajú).

Aktívne sme sa zapojili do konania ohľadom kontroverzných viladomov na Železnej studienke, ktorých výstavba by mala negatívny dopad na rekreačný charakter celej oblasti (nové stavby, vjazd áut). Do konania sa zapojilo okrem nás množstvo občanov a aj preto sa projekt sa zatiaľ nerealizuje.

Za zvláštnych okolností pridelili poslanci župy BSK rozsiahle pozemky (muničné sklady v lokalite u Slivu) v strede lesoparku pofidérnemu občianskemu združeniu. Nakoľko sme mali dôvodné podozrenie, že sa jedná o typický developerský projekt kamuflovaný ľúbivými frázami o "zázemí pre športovcov", informovali sme o tom zodpovedných. Vo svetle skutočností sa nakoniec predseda BSK rozhodol uznesenie nepodpísať a v opakovanom hlasovaní ho odmietli aj poslanci. Staré muničné sklady budú asanované, na ich mieste ostane les a altánok pre turistov a cyklistov.

Absolvovali sme viacero stretnutí s lesníkmi s cieľom vytvoriť manuál pre šetrné metódy ťažby dreva tak aby nevznikali situácie, ktoré do lesoparku nepatria – rozjazdené cyklotrasy, blatové koľaje a kopy haluziny rozhádzané všade po okolí.

Spolu s úradníkmi z MČ Nové Mesto sme sa aktívne snažili edukovať záhradkárov v podhorskom páse, aby nevyvážali bioodpad do lesa.

Popri tomto všetkom sme poslali množstvo podnetov na Štátnu ochranu prírody, Inšpekciu životného prostredia, Lesy SR, mestské aj miestne úrady, riešili ťažbu dreva, vyhadzovanie bioodpadu do lesoparku, nebezpečné prejazdy nákladných áut ale aj poľovníctvo. Zároveň sme dostali množstvo zaujímavých podnetov od ľudí, absolvovali desiatky stretnutí a napísali stovky mailov. Práve vďaka vám, ľudom ktorým na prírode záleží, sme boli schopní vytvárať účinný tlak na kompetentných. Tento tlak na ochranu prírody (nielen) v Bratislave silnie, už nie sme pár ojedinelých aktivistov, ale masa ľudí ktorá odmieta zbytočné výruby, ničenie rekreačnej infraštruktúry a večný tlak developerov na ukrajovanie z lesoparku. Jasným dôkazom bola aj vysoká účasť na proteste proti ukradnutiu Pečnianskeho lesa, na ktorom sme sa organizačne podielali.

Aké sú naše výzvy do roku 2016?

  • Presadiť šetrné metódy ťažby dreva.
  • Dohliadať na schválenú (zníženú) ťažbu dreva v mestských lesoch.
  • Presadiť, aby sa v najviac frekventovaných lokalitách pristupovalo k ťažbe maximálne citlivo (presne opačne ako nedávno pri ťažbe na cyklistickom singletraile Cerová dráha).
  • Blokovať cez správne konania a občiansky tlak megalomanské developerské projekty v lesoparku a tesnom okolí.
  • Vypracovať prehľadný manuál pre laickú verejnosť, ako a komu sa sťažovať na necitlivé zásahy v lese (nevhodná ťažba dreva, zničené turistické a cyklistické trasy, atď.).
  • Informovať o dianí v lesoparku a zapájať čo najviac občanov do aktívnej participácie jeho ochrane a citlivom rozvoji.

Za občiansku iniciatívu Naše Karpaty,

Marek Páva

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?