Cyklistov v Štiavnici nechceme!

Autor: Marek Páva | 23.10.2016 o 18:52 | Karma článku: 11,72 | Prečítané:  8116x

Stručne o tom, ako vedenie Banskej Štiavnice brzdí turistický potenciál celého regiónu. Ťažba dreva na prvom mieste.

Štiavnicu pozná každý. Reportáže o malebnom baníckom mestečku učupenom v strmých svahoch, o kalvárii či blízkych tajchoch s krištáľovo chladnou vodou, prinášajú pravidelne naše aj zahraničné média. A oprávnene, kto príde do Štiavnice v lete, vidí živé mesto s bohatým programom a množstvom nadšencov z radov bežných obyvateľov. Menej optimistické to je mimo letnej sezóny, kedy mesto často zíva prázdnotou. Oblasti, kde je aj pre mladého človeka problém zohnať slušne platenú robotu by citlivý rozvoj turizmu nepochybne prospel.

Jedným z overených spôsobov, ako udržať návštevníkov v regióne dlhšie ako na víkend, je rozvíjať rekreačné a športové aktivity v autentickom prírodnom prostredí. Len málo z bežných návštevníkov Štiavnice vie, že lesy okolo mesta boli v minulosti výkladnou skriňou slovenského lesníctva. Na turistiku, či čoraz populárnejšiu horskú cyklistiku tu sú ideálne prírodné podmienky. Cyklistika a zvlášť singletraily - úzke trasy pre horské bicykle, citlivo zasadené do prírody, sa dokonca v niektorých zahraničných regiónoch stali hlavnými piliermi miestnej ekonomiky. (napr Rychlebské stezky v Čechách)

 

Bohužiaľ mesto Banská Štiavnica a jej organizácia Mestské lesy podniká kroky, ktoré návštevníkov lesov skôr odradia ako prilákajú. Samotný riaditeľ lesov cyklistov v láske nemá a značenie trás dobrovoľníkmi (ktorí tak v podstate nahrádzajú prácu samosprávy) dokonca považuje za poškodzovanie prírody. Na FB stránke cyklistického združenia Bajkom k Tajchom sa vyjadril jasne:

"Protagonisti cyklotrás toho veľa nevybudovali. Maximálne kúpili farbu, nakreslili na živé stromy svoje "C" (s dôrazom na slovo "živé", čo považujem za poškodzovanie prírody) a možno si kúpili občerstvenie"

Vo svojich vyjadreniach ide ešte ďalej:

„Cyklotrasy tvoria sieť lesných ciest, ktoré sú v našej správe. Dnes nám tu chcú cyklisti diktovať, kde môžeme rúbať, čo je scestné, pretože hospodárska činnosť našej firmy sa neodvíja od potrieb cyklistov,“ povedal konateľ Mestských lesov Banská Štiavnica, s.r.o., Jaroslav Dudík. Ten považuje za chybu, že cyklistov v minulosti pustili na všetky trasy, podľa jeho dnešného názoru sa mali na športové a turistické účely vybrať len tie, kde sa neťaží často. (zdroj: http://nasziar.sme.sk/c/20246021/lesnici-nicia-trasy-v-okoli-banskej-stiavnice-stazuju-sa-cyklisti.html) Od takéhoto negatívneho postoja sa potom logicky odvíjajú ďalšie problémy.

 

Napriek tomu, že lesy sú vo veľkej miere rekreačne využívané  a majú obrovský turistický potenciál, pri hospodárení sa to neberie do úvahy. Lesné cesty po ktorých cyklotrasy vedú, sú chápané výlučne ako cesty na zvážanie dreva a pokiaľ sú zjazdné pre ťažké lesné mechanizmy, sú podľa lesníkov v úplnom poriadku. Bohužiaľ tento prístup sa napriek každoročnému nárastu cyklistov, uplatňuje ešte stále plošne po celom Slovensku (česť výnimkám). Existujú pritom spôsoby ako ťažiť drevo šetrne k prírode aj k rekreačným potrebám obyvateľov, len musí existovať vôľa ich uplatňovať v praxi. Viac info tu: https://dennikn.sk/blog/pani-lesnici-neslo-by-to-citlivejsie/

Sporná je tiež kontrola externých firiem, ktoré ťažbu vykonávajú. Ak teda nejaká kontrola vôbec existuje. Všeobecne sa s lesníkmi zhodneme, že odpad do lesa nepatrí. Ako však potom vysvetliť množstvo odpadu na miestach kde sa ťaží drevo? Časté tvrdenia sú, že smeti tam vyhadzujú turisti. Nuž neviem ako vy, ale ja som ešte nestretol turistu, čo by si so sebou do lesa nosil pneumatiku od traktora, olej do motorovej píly, oceľové lano, prípadne autobatériu.

 

Podpora cyklistiky v Štiavnici sa zatiaľ zužuje na jednoduché opatrenia ako občasné budovanie altánkov či náučných tabúľ. Na systémové opatrenia zatiaľ nie je vôľa, nekoordinované konanie lesníkov dokonca v niektorých prípadoch turistický ruch brzdí. Štiavnický región má pritom všetky predpoklady, na to aby sa stal vyhľadávaným (nielen) cyklistickým rajom z čoho by profitovali najmä miestni obyvatelia. Všetky karty má pritom v rukách vedenie mesta, zvlášť primátorka Nadežda Babiaková ( s podporou Smer-SD, SNS)

Autor je člen Iniciatívy Naše Karpaty.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Najskôr rozdal cukríky, potom nariadil zabíjanie. Bosnianskeho mäsiara odsúdili

Niektorí Mladiča považujú za vojnového hrdinu, iní za kriminálnika. Rozsudok ich názor nezmení.

ARCHÍVNY ROZHOVOR

Nedžad Avdič: Chlapec, ktorý prežil vlastnú smrť v Srebrenici

Rozhovor s mužom, ktorý vraždenie v Srebrenici prežil.

KOMENTÁRE

Bezdôsledkový Smer nám zahral komédiu

Smer je len napodobenina s niekoľkými vonkajšími znakmi politickej strany.


Už ste čítali?