Budú po Dankovej národnej cyklotrase jazdiť kamióny s drevom?

Autor: Marek Páva | 7.6.2017 o 19:47 | (upravené 8.6.2017 o 14:27) Karma článku: 11,98 | Prečítané:  11643x

Andrej Danko by mal o cyklotrasách radšej mlčať, pretože to čo vyvádzajú niektorí lesníci na cyklotrasách v rezorte patriacom SNS, sa nedá nazvať inak ako sabotáž horskej cyklistiky a turizmu.

Sen predsedu SNS o cyklotrasách národného významu je v zásade pozitívna myšlienka. Dobudovanie bezpečných cyklotrás do súvislého celku naprieč Slovenskom, by určite pritiahlo viac domácich aj zahraničných turistov a pomohlo lokálnej ekonomike. Toto však nie je žiadna novinka a keďže štát aj tak nezamestnáva odborníkov, ktorí by takýto projekt dokázali zmysluplne realizovať, ostane to len v rovine snov pána Kapitána. Ak by však Andrej Danko chcel reálne pomôcť cyklistom, môže tak urobiť už dnes.

Ako o.z. Iniciatíva Naše Karpaty už niekoľko rokov poukazujeme na nešetrné hospodárenie v lesoch, ktoré má za následok okrem ničenia prírody aj devastáciu turistických a cyklistických trás. Ťažobné mechanizmy vyrývajú na lesných cestách hlboké koľaje a Slovenské lesy po eldoráde drevorubačov pripomínajú viac holorub, ako miesto kam by ste si chceli ísť cez víkend oddýchnuť či zašportovať.

 

Práve problematika lesného hospodárstva patrí pod rezort pôdohospodárstva, za ktorý nesie zodpovednosť SNS. Rovnako sem patrí štátny podnik LESY SR, ktorý spravuje viac ako 40 percent všetkých lesov na Slovensku. Napriek mohutnému rozmachu horskej cyklistiky, rekreačného využívania lesov a záujmu o ochranu prírody, manažment územia zo strany lesníkov to vôbec nereflektuje. Podpora cyklistiky sa obmedzuje na lacné PR akcie typu budovanie altánkov či náučných tabúľ. To podstatné čo ľudia v lese hľadajú – kľud, ticho a zachovalá príroda mizne pod kolesami nákladiakov vyvážajúcich drevo do zahraničia. Citlivo realizovaný turistický ruch v kombinácii s ochranou prírody pritom generuje rádovo vyššie príjmy pre miestnych obyvateľov ako masívna ťažba dreva.

Na zničené lesné cesty sme podali už desiatky podnetov na prešetrenie. Väčšina odpovedí bola klasicky v štýle všetko je v súlade so zákonom, skutok sa nestal, a keď po lesnej cyklotrase prejde traktor a zanechá polmetrové koľaje plné blata, tak po nej môže ísť aj cyklista. Pozitívne je, že kým donedávna ministerstvo problém bagatelizovalo, nedávno v oficiálnej tlačovej správe priznali, že dostávajú množstvo sťažností od občanov práve na ťažbu dreva. Konkrétne opatrenia však zatiaľ nepredstavili.

Andrej Danko by teda mal zostúpiť z oblakov, vytlačiť si šetrné metódy ťažby dreva a už dnes navštíviť sekciu lesov na ministerstve pôdohospodárstva. Môže tak pomôcť tisíckam horských cyklistov bez eurofondov aj vyvlastňovania pozemkov.

Autor je člen Iniciatívy Naše Karpaty o.z.

Aktualizované o reakciu ministerstva pôdohospodárstva:

Bratislava, 8. 6. 2017 - Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR v decembri minulého roka vyhlásilo eurofondovú výzvu na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok na zvýšenie atraktivity a prepravnej kapacity nemotorovej dopravy (predovšetkým cyklistickej dopravy) na celkovom počte prepravených osôb. Medzi oprávnené aktivity patria cyklistické komunikácie, doplnková cyklistická infraštruktúra, budovanie prvkov upokojovania dopravy, zvyšovanie bezpečnosti zraniteľných účastníkov cestnej premávky a propagácia a zvyšovanie atraktivity cyklistickej dopravy vo verejnosti. Financovať budovanie, rekonštrukciu alebo údržbu rekreačných a horských cyklotrás zo spomínanej výzvy Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) nie je možné. Výzva je zameraná výlučne na mestskú cyklodopravu. Upozorňujeme, že predmetný blog preto spája dve rôzne oblasti a tou sú rekreačná resp. mestská cyklodoprava a navádza nesprávny dojem, že horské cyklotrasy budú financované z eurofondov.

Iniciatíva k vyvlastňovaniu cyklotrás smeruje k téme, s ktorou majú dlhodobo problém všetky subjekty, ktoré sa usilujú o budovanie cyklotrás. Mnohé zaujímavé a pre verejnosť prospešné projekty totiž neraz stroskotajú na nevysporiadaných majetkovo-právnych vzťahoch. Upozorňujeme, že vysporiadanie pozemkov je nevyhnutná podmienka aj k získaniu nenávratných finančných prostriedkov z Integrovaného regionálneho operačného programu na rozvoj cyklodopravy. Bez právneho vzťahu k pozemkom nie je možné získať územné ani stavebné povolenie na cyklotrasu.

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, ako aj štátny podnik LESY SR venujú v poslednej dobe zvýšenú pozornosť posilneniu rekreačných funkcií lesov. Je potrebné brať do úvahy, že na Slovensku sa ale nachádzajú aj lesy, ktorých funkciou je hospodárska činnosť, čiže ťažba obnoviteľnej prírodnej suroviny – dreva. To sa v širokom meradle používa napríklad na stavbu domov, výrobu nábytku, papiera, hračiek a podobne. Bez ťažby dreva by to nebolo možné. Na prepravu a približovanie dreva slúžia lesné cesty, ktoré v mnohých prípadoch slúžia aj na turistické a cykloturistické účely. Povinnosťou vlastníka je lesné cesty opraviť a to LESY SR aj dodržiavajú. Táto činnosť je ale závislá od počasia, resp. od ostatných súvisiacich prác. Ďakujeme preto verejnosti, že rešpektuje obmedzenia na lesných cestách počas ťažby dreva a to najmä z bezpečnostných dôvodov. V súčasnej dobe nastáva otázka usmerňovať zriaďovanie lesných cyklotrás do menej frekventovaných lokalít, kde bude minimálny predpoklad so stretom s lesnými mechanizmami a dopravnými prostriedkami.

Predstavitelia rezortu pôdohospodárstva sa v apríli tohto roku stretli so zástupcami občianskeho združenia Naše Karpaty, ktorého predmetom boli témy podpory rekreačných funkcií lesa, šetrné metódy lesnej hospodárskej činnosti a komunikácia s verejnosťou. Lesy SR a národný cyklokoordinátor v marci tohto roku podpísali Memorandum o spolupráci pri rozvoji cyklistickej dopravy a cykloturistiky na Slovensku. Na základe neho budú vzájomne viac spolupracovať pri rozvoji cyklotrás na lesných ciest.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.


Už ste čítali?